Email op koper

In het begin werkte ik alleen op koper. Dat is me altijd goed bevallen en ik werk er nog steeds graag op. Ik vind het heel plezierig om te experimenteren, om te kijken wat de verschillen zijn als een werkstuk gebrand wordt op een, volgens de boeken, te hoge temperatuur, of om er bepaalde email-vreemde materialen aan toe te voegen. Om te spelen met de dikte van het metaal ... hoe DUN kan het koper zijn om het email nog vast te houden? Hoe moet je drie dimensionaal werken? Zo is er veel dat ik inmiddels heb uitgeprobeerd, maar er is nog veel te beleven op dit punt.

Het werk op deze foto ontstond uit een poging een zelfportret te maken.

Ik had alle onderdelen van mijn portret uitgeknipt uit bijzonder dun koperfolie en daar lagen, tussen mijn (toen) lange haren, twee brave ogen mij aan te kijken. Ik had een mooie rechte neus, om van de wenkbrauwen maar niet te spreken. Ook een mond en een kin waren aanwezig.

Toen ik wat afstand nam van mijn werk zag ik dat het toch wel wat te veel was. Dus gingen een-voor-een de onderdelen weg... en wat over was heb ik met een open vlam en kleurloze transparante email bewerkt. 

Op een gegeven moment stond mijn werk op een tentoonstelling. Tijdens de opening kwam er een jonge vrouw naar me toe. Of ze me iets mocht vragen. De vraag was, of ik de maakster was van dat grappige stuk. Verbaasd keek ik haar aan en vroeg waarom ze dat dacht. Zij antwoordde dat het werk zo op mij leek!

Design downloaded from Free Templates - your source for free web templates