Email op glas

Het emailleren op glas begon voor mij door een drietal gebeurtenissen die schijnbaar niets met elkaar te maken hadden.

De eerste van deze gebeurtenissen was een solo-tentoonstelling waar een grote collectie van mijn batikwerken te zien was. Ik werd daar benaderd door een echtpaar dat een – volgens hen 'gekke' - vraag aan mij wilde stellen. De vraag was of ik bereid zou zijn een van mijn batikwerken te ruilen voor een pottenbakkersoven, die ook geschikt was voor het werken met glas. Zij zouden dolgraag een batikwerk willen aanschaffen, maar de middelen daartoe ontbraken omdat een verhuizing wat duurder was uitgevallen dan verwacht. Maar die oven, die konden ze niet plaatsen… Ik zou zelf geen mooiere 'gekke' vraag hebben kunnen bedenken, dus de ruil was snel beklonken.

Kort daarna kreeg ik de beschikking over een nieuw atelier. Dit lag in een voormalig schoolgebouw dat onder toezicht stond van Monumentenzorg. Deze instantie maakte daarop de ateliers die in het gebouw gevestigd werden geschikt voor gebruik door kunstenaars. Bij deze renovatie kwam veel oud glas vrij en ik kon het niet laten om te vragen of ik iets  van dat oude glas zou mogen gebruiken.  De volgende stap was snel gezet: ik schreef me in voor een cursus glasbewerken. Hieruit kwam een eerste  serie glazen schalen en objecten voort.

Omdat ik niet onder de indruk was van de kleuren van de op het glasatelier gebruikte glasverven, vroeg ik aan de leverancier van mijn email poeders of zij een firma kenden die email producten voor glas leverden.

met glasverf

Per email kwam de volgende dag het antwoord: de fabriek maakte zelf, behalve de emailpoeders voor gebruik op metalen, ook emailproducten die geschikt waren voor gebruik op glas. Het duurde niet lang tot ik de beschikking had over deze emailproducten en ik ging aan het werk.




met email

De eerste keren dat ik mijn eigen oven gebruikte voor het maken en emailleren van een glazen schaal realiseerde ik me dat er met heel andere zaken rekening moest worden gehouden dan bij het emailleren. De antwoorden op mijn vragen vond ik in het boek, geschreven door Brad Walker: Contemporary Glass, een boek dat ik iedereen van harte kan aanbevelen.
U vindt een boekbespreking op deze site onder 'Boeken en artikelen'.

Voor glaskunstenaars die willen weten welke Thompsonproducten geschikt zijn voor gebruik op glas, klik hier.

Design downloaded from Free Templates - your source for free web templates