Email op staal

Toen ik, op uitnodiging van de emailfabriek Burnham’s in Engeland daar een poos ging werken, kwam ik in de ban van het werken op staal.
De stalen platen konden op de fabriek worden besteld. Ze stonden dan klaar in het atelier dat toen, speciaal voor  kunstenaars, in het souterrain was ingericht.
Er waren wel enige richtlijnen waaraan de aanwezige kunstenaars zich moesten houden, maar die waren heel begrijpelijk. Een van de richtlijnen was: we mochten het productieproces niet verstoren. Met andere woorden: als de mensen van de fabriek zelf aan het werk waren, konden we geen gebruik maken van de spuitkasten. We mochten die kasten vrijelijk gebruiken  op momenten dat de weknemers bezig waren met de lunch, of als ze een theepauze hadden. Dan gold weer een andere regel: de spuitbussen moesten voor het eind van de pauze schoon worden gemaakt opdat de werknemers direct weer zelf verder konden werken. Dat nam niet weg dat de aanwezige kunstenaars vriendelijk en behulpzaam werden benaderd. Het was dan ook steeds een plezier om een aantal dagen naar deze fabriek te gaan, waar de werken werden gestookt in een grote gasoven met een zg ‘ flat bed’ waar de werken oplagen als fakirs op een spijkerbed..
Ik heb daar heel prettig gewerkt en er veel geleerd. Ik was dan ook bijzonder teleurgesteld toen de fabriek, door omstandigheden gedwongen, de mogelijkheid voor kunstenaars om daar te werken introk.

Series: Oceans
of Notions

Later heb ik in Nederland gastvrijheid genoten bij de Emailfabriek Naarden. Daar was ik de enige kunstenaar, en ik werd er als het ware opgenomen in de groep. Ik deelde een atelier met de zeefdrukker en dat was een bijzondere ervaring omdat wij met zulke heel verschillende zaken bezig waren en de gesprekken over onze werken voor mij steeds waardevol waren. Op deze fabriek werd gewerkt met een electrische oven, waar de werken, hangend aan een lopende band, doorheen werden gevoerd. Helaas werd deze fabriek op een gegeven moment gesloten.

mechanische vogel
kantoorvogel
melkmuil mees
drijfsijssie

Sedertdien werk ik op mijn eigen atelier waar ik als maximum formaat 30 x 30 cm platen kan emailleren en groter werk dus in aparte kleinere delen moet worden gemaakt.
Ik werk graag en vaak op koper, maar toch heb ik het werken op staal nog steeds hoog in het vaandel staan.

big bang

deep sea

the reef I

the reef II
Design downloaded from Free Templates - your source for free web templates